top of page

Раннє виявлення дислексії

За різними даними, кілька десятків відсотків дітей не можуть опанувати шкільні навички в силу стану свого неврологічно-психічного здоров’я. При цьому у біля 10% учнів загальноосвітньої школи перешкодою для навчання стає дислексія. Використовуючи різні підходи, дослідники за кордоном зуміли розкрити патогенез цього стану і сформулювати принципи діагностики і корекції. У нашій країні робіт, присвячених спеціально дислексії, майже немає, в наявних розкривається, як правило, педагогічний аспект цього розладу.

Як правило, дислексія у дітей явно вимальовується лише наприкінці другого – на початку третього класу. В цей період і батькам, і вчителям стає очевидним, що навички читання, що є основоположними у навчанні, у дітей з нормальним інтеллектуальним розвитком і достатьому рівні педагогічного впливу, все ще не автоматизовані і не відповідають віковим нормам.

Зі зростанням обізнаності з питань цього, як виявилося, досить розповсюдженого стану – дислексії – все більше питань у батьків виникає щодо можливості профілактики та раннього виявлення схильності до дислексії.

Cпеціалісти в області корекції проблем навчання єдині в думці, що можна помітити таку схильність ще до школи.

Пропоную вашій увазі деякі тести, запропоновані нейрофізіологом і логопатологом Корнєвим О.М., за допомогою яких ви можете дослідити, чи мають схильніть до проявів дислексії ваші власні діти, навіть не маючи жодних спеціальних знань.

Ніякого оснащення це також не потребує і займе у вас всього 5-8 хвилин часу.


 

Рядомовлення

Інструкція дитині: «Перерахуй по порядку пори року і (після відповіді на це питання) дні тижня». При недостатньому розумінні часових понять допустима допомога у вигляді навідних запитань або підказки, яка не містить порядкового перерахування.


Оцінки (тут і далі оцінка дається в штрафних балах):

1.

правильно відповів на обидва запитання

  0 балів

2.

правильно відповів на 1 питання

2 бали

3.

не відповів на жодне питання

3 бали


Ритми

Інструкція: «Послухай, як я постукаю, і після того як я закінчу, постукай точно так само». Після цього одноразово пред’являється серія ударів по столу (олівцем або паличкою) з довгими і короткими інтервалами:


  1. прості ритми – !! !,! !!, !! ! !,! ! !!,! !!!; якщо завдання виконано вірно, то переходять до більш складного; якщо допущено більше однієї помилки, то припиняють;

  2. складні ритми – !!! ! !,! !! !!, !! !!! !; Критерій виконання такої ж, як в простих ритмах.

Оцінки:

1

виконані обидва завдання

0 балів

2

виконані тільки прості ритми

2 бали

3

не виконано жодного завдання

3 бали


Тест «Кулак – ребро – долоня».

Інструкція: «Подивись уважно на те, що я зараз зроблю, і повтори так само. Експериментатор демонструє дитині тричі поспіль послідовність з трьох рухів: вдарити кулаком по столу, поставити долоню ребром, плеснути долонею по столу. Дитина так само, як і експериментатор, повинна тричі без помилок виконати цю послідовність. Якщо дитина порушила послідовність рухів не більше одного разу, потрібно вказати, що допущена помилка, і залишити йому ще спробу (якщо дитина відтворила послідовність рухів тільки один раз і після стимуляції продовжила її правильно, то це помилкою не вважається). При явно помилковому відтворенні демонстрація зразка повторюється. Всього допускається не більше 5 демонстрацій.


Оцінки:

1

правильне відтворення з однієї – двох спроб після 1-ї демонстрації

0 балів

2

правильне відтворення після двох демонстрацій або після трьох демонстрацій з 1-ї спроби

2 бали

3

правильне відтворення після 4-5 демонстрацій або після 3-х демонстрацій з 2-й і більш спроб

3 бали



Субтест «Повторення цифр».

Інструкція: «Зараз я назву тобі будь-які кілька цифр, а ти, як тільки я закінчу говорити, повтори їх точно в такому ж порядку. Увага!” Після цього експериментатор рівним голосом, не змінюючи інтонації на останній цифрі, в ритмі відліку стартового часу називає ряд з трьох цифр (див. Цифрові ряди). При помилковому відтворенні пред’являється інший ряд з трьох цифр. При правильному відтворенні переходять до ряду з 4 цифр і так далі до ряду з 5 цифр. Експериментатор фіксує кількість цифр в найбільшому правильно відтвореному ряду. Це є попередньою оцінкою за першу половину завдання. Після цього дається нова інструкція: «Зараз я назву тобі ще кілька цифр, і ти їх теж будеш повторювати, але тільки починай з кінця, повторюй їх в зворотному порядку. Наприклад: якщо я скажу 1-2, то ти повинен сказати 2-1 ». При цьому для наочності потрібно по черзі торкнутися пальцем на столі двох уявних точок: спочатку зліва направо; потім справа наліво. Тактика обстеження і фіксування результатів така ж, як в першій половині завдання: спочатку пропонується ряд з 2 цифр, потім з 3 і т.д. Підсумковим результатом виконання всього завдання є сума попередніх оцінок за першу і другу половини завдання



Числові ряди

Прямий рахунок:

# 3

 3-8-6

  6-1-2

# 4

3-4-1-7

6-1-5-8

 8-4-2-3-9

 5-2-1-8-6


Зворотний рахунок:

# 2

2-5

6-3

# 3

5-7-4

2-5-9

# 4

7-2-9-6

8-4-9-3


Оцінки:

1

підсумковий результат більше 6

 0 балів

2

підсумковий результат дорівнює 6

2 бали

3

підсумковий результату менше 6

 3 бали



Орієнтування «право – ліво»:

Просте орієнтування. Інструкція: «Підніми ліву руку (починати треба обов’язково з лівої), покажи праве око, ліву ногу». Якщо завдання виконано, то переходять до наступного, якщо ні – припиняють.

Мовна проба Хеда. Інструкція: «Візьмися лівою рукою за праве вухо, правою рукою – за праве вухо, правою рукою – за ліве вухо, покажи лівою рукою праве око”.



Оцінка:

1

виконані обидва завдання

0 балів

2

виконане лише просте орієнтування

2 бали

3

не виконано жодного завдання

3 бали



Складання розповіді за серією картинок.

Дитині пред’являється розповідь в 2-х картинках (зручна для використання розповідь про курку, курчат і самоварну трубу з книги Н. Радлова «Розповіді в картинках»).



Інструкція: «Подивися! На цих картинках намальоване маленьке оповіданнячко. Розкажи, про що тут намальовано? Склади розповідь за цими малюнками ».

Якщо дитина не може самостійно скласти розповідь або замість неї перераховує зображені предмети, то треба задати навідні запитання. Після того як дитина закінчила розповідь, задається питання: «Поясни: чому курчата стали чорними?». Правильним вважається будь-яке пояснення типу. Оцінки виставляються в два етапи.


Оцінюється якість побудови оповідання:

1

розповідь складена самостійно, без істотних похибок

0 балів

2

розповідь складена тільки за навідними питаннями без грубих помилок або самостійно, але з грубими похибками (пропущена істотна частина розповіді, порушена послідовність подій)

2 бали

3

замість розповіді перераховуються зображені предмети

3 бали

4

дитина без сторонньої допомоги навіть не перераховує зображені предмети

4 бали


Оцінюється розуміння причинно-наслідкових зв’язків:


1

дано правильне пояснення (забруднилися в сажі, фарбі)

0 балів

2


пояснення неповне ( «труба – чорна») – при цьому задається пряме запитання, і якщо задовільної відповіді не дано, то

1 бал

3

пояснення зовсім немає

2 бали


Підсумкова оцінка дорівнює сумі першої і другої оцінок.


 

Складання остаточного висновку:

При обстеженні дітей 6,5 – 7,5 років без грубої мовної патології підсумовуються наступні оцінки:

  1. за “рядомовлення”, повторення цифр, і за тест Озерецкого або «Ритми» (з цих двох вибирається завдання, за яке отримана вища оцінка).

  2. При обстеженні дітей 7,5 – 8,5 років з вираженою мовною патологією (поліморфна дислалія, загальне мовне недорозвинення, ринолалія) підсумовуються наступні оцінки:

  3. за «Рядомовлення», «Повторення цифр», «Орієнтування в «право – ліво» і «Розповідь за картинками».

639 переглядів
bottom of page