Практично всі батьки ще на стадії очікування появи на світ малюка, уявляють собі, на кого він буде схожий, як з ним гулятимуть, співатимуть колискові та читатимуть казки. До перших кроків мине ще чимало часу, а от книжки не тільки можна, а навіть потрібно починати читати якомога раніше.
Жоден мультфільм, жодне розвивальне заняття не замінить дитині книжки. На ранньому етапі це один із варіантів пізнання світу, пізніше - це і виховання, і соціалізація, і величезне джерело знань. У кожному віці саме читання формує багатий мовний запас, вміння зв'язано доносити свої думки, збільшує інтелектуальний потенціал дитини.
Кожному періоду зростання не лише передбачені свої книжки, а й певні вікові межі, коли дитина може й повинна освоїти певний пласт навичок та отримати при цьому відповідні знання. Звісно, такий графік не є аксіомою, кожна дитина індивідуальна й опановує навички читання у своєму темпі, але як орієнтир батьки повинні мати його на увазі.
Навики читання: вікові етапи
Дошкільний вік
Немовлята (0-12 місяців) | Малюки (1-2 роки) | Дитсадівці (3-4 роки) | Дошкільнята (5-6 років) |
виявляють перший інтерес до книжок, тягнуться до них; | розпізнають і називають предмети, які бачать у книжці: посуд, тварини, автомобілі; | уміють правильно й акуратно поводитися з книжками; | справляються з поняттям звук-буква, легко демонструють літеру, яка підходить під чутний звук; |
намагаються перегортати сторінки, дітей дуже захоплює цей процес; | мінімальним набором слів описують сюжет картинок; | розуміють, що слова читаються зліва направо, а сторінки зверху вниз; | визначають порядок звуків у простих словах; |
намагаються перегортати сторінки, дітей дуже захоплює цей процес; | з кількох книжок обирають саме ту, яку просять; | переказують досить довгі твори; | можуть "грати" буквами в схожих словах: дочка-ніч, сон-слон, Маша-Даша; |
видають звуки, спочатку це просто емоції, пізніше з'являється усвідомлене "коментування" побаченого: як говорить котик? а мишка? а машинка? | запам'ятовують короткі віршики або фрази з улюблених книжок і охоче їх декламують; | помічають риму і з задоволенням римують слова; | співставляють почуте слово з написаним; |
вдають, що читають книжки, перегортаючи сторінки і водячи пальчиком рядками - ця гра розвиває дитячу фантазію і вітається педагогами. | знають багато букв і роблять спроби складати склади; | аналізують книгу, відповідаючи на запитання: хто, коли, куди, кого. Легко переказують твір; | |
запам'ятовують написання свого імені або логотипів, легко їх розпізнають навіть серед інтенсиву друкованої інформації. | можуть припустити продовження недочитаної історії; | ||
виявляють інтерес до інформаційних книжок - приходить пора дитячих енциклопедій. Книжки заради розваги вже менш цікаві. | |||
фантазують на задану тему; |
Школярі:
Молодшокласники (6-7 років) | Середня школа (7-10 років) | Підлітки і старшокласники |
з'являється швидкість читання; | глибокі знання орфографії та пунктуації; | словниковий запас досить багатий; |
відомі правила правопису; | читання стає повною мірою джерелом знань, з'являється інтерес до журналів і книжок конкретної тематики (космос, мода, техніка, тварини, пригоди); | аналізують розвиток і взаємодію персонажів, використовують при цьому розширені цитати з тексту; |
незнайомі слова не ставлять у глухий кут, кругозір дитини дає їй змогу зрозуміти синоніми; | дитина вільно описує прочитане, роблячи аналіз і даючи особисту оцінку того, що відбувається; | мають чітку думку щодо твору, оцінюють його ідею та літературне втілення; |
час розвивати самоконтроль: якщо дитина не зрозуміла речення - вона повертається і перечитує його, намагаючись вникнути в прочитане; | визначає основну тему твору та побічні сюжетні лінії; | розуміють іронію, сарказм, алегоричність або, навпаки, недомовленість. |
проводить аналогії з раніше прочитаними книжками або життєвими історіями. | порівнює та аналізує одночасно кілька творів; | |
цитує текст на підтвердження своїх слів; | ||
розуміє метафори, алегорії, гіперболи (літер.). |
Профілактика дислексії. Що робити, якщо ви помітили труднощі з читанням у вашої дитини?
Якщо ваша дитина відчуває труднощі з читанням або засвоюваністю матеріалу - не чекайте, що вона переросте цю проблему або все якось само собою вирішиться. Перший і головний ваш крок - зверніться до фахівця за діагностикою. Це дасть вам чітке розуміння, де ви перебуваєте і що робити далі.
Кожен вищеописаний етап має під собою чітке обґрунтування і свідчить про певний виток розвитку дитини.
профілактика дислексії
Не ігноруйте сигнали, які подає вам дитина, пропускаючи той чи інший етап!
У майбутньому це може призвести до серйозних проблем під час навчання в школі. Ба більше, кожен етап має свої реперні точки, які u можуть багато чого сказати про рівень інтелектуального розвитку дитини та проблеми зі здоров'ям, які вона має.
Comments